Музичне
мистецтво і сучасність
Сучасне мистецтво, як і в усі часи, прагне розкрити
суть духовності людини як найдорожче, чим обдарувало її життя. Картина світу XX
— поч. XXI ст. — часу торжества науки і людського інтелекту, парадоксів і
потрясінь — суттєво відрізняється від попередніх епох. Художня культура, і
музичне мистецтво зокрема, знаходяться у пошуках нових форм, щоб виразити духовні
процеси сучасного суспільства. В усіх художніх формах сьогодення відчувається
енергія і напруга нової епохи, її інтелектуальна насиченість. Разом з цим
сучасне мистецтво прагне звеличити Людину і зрозуміти її багатий внутрішній
світ.
Сучасною музикою зазвичай вважають лише музику сучасної
доби, але і сьогодні хвилюють наші серця музичні шедеври минулого з їх вічними
темами Добра і Зла, Любові і Ненависті, Життя і Смерті...
Життєздатність і актуальність музичної композиції
визначається не лише датою її створення, а тим, наскільки вона співзвучна з
нашими думками, почуттями, прагненнями, ідеалами. І глибина мистецтва Й.-С.
Баха, і непереможна сила творів Л. Бетховена, і ліричні сповіді
композиторів-романтиків завжди будуть потрібні людям. Геніальні твори
класичної музики, що були створені у минулих віках, витримали найскладніший
іспит — випробування часом, а їх автори — Й.-С. Бах і Л. Бетховен, В.-А.
Моцарт і Ф.-П. Шуберт, П. Чайковський і М. Лисенко, М. Березовський і А.
Ведель, С. Прокоф'єв і Д. Шостакович та багато інших композиторів — стали
нашими великими сучасниками.
Поняття «Сучасна музика» може вживатися у двох значеннях:
— у вузькому — як музика, що створена безпосередньо в
наш час;
— у широкому — як музика, що відповідає сучасним ідеалам
і прагненням незалежно від часу її створення.
Видатний французький
письменник Віктор Гюго писав: «Мистецький шедевр народжується навіки». У цьому
відмінність вічно живої класичної музики від музики швидкоплинної, що ніби
яскраво спалахує на небосхилі та миттєво зникає у безодні...
Існування «легкого» і «серйозного» жанрів у мистецтві
є таким же природним, як і різноманітне емоційне життя людини: в одному
випадку вона відчуває потребу відвідати храм, а в іншому — відпочити в колі
друзів. Таким же природним є бажання послухати симфонічний концерт або
проспівати модний шлягер.
Академічна (серйозна) музика — це мистецтво глибоке і
змістовне, до якого зазвичай відносять твори академічних стилів, жанрів і
форм, а також кращі зразки народної творчості. Вплив, який справляє академічна
музика на слухача, можна порівняти з враженням від шедеврів світової літератури
і живопису.
«Під «легкою музикою» я розумію масову музику, яка за
своїм змістом і формою доступна для сприйняття», — писав І. О. Дунаєвський.
До жанру розважальної (легкої) музики належить розважально-танцювальна,
поп-музика, оперета. Безумовно, свої мистецькі шедеври є і в цій галузі. Серед
них прекрасні твори Й. Штрауса, Дж. Гершвіна, Дж. Леннона, П. Маккартні та
інші. Видатні майстри розважального жанру своєю яскравою музикою дарують
світові відчуття краси, пробуджують в людях високі ідеали, а це підвладно
тільки справжньому великому мистецтву.
«Легке» й «серйозне» в мистецтві, як і в житті, не
завжди існують окремо, вони взаємодіють, взаємопроникають, взаємовпливають одне
на одного. Іноді важко визначити, до якого жанру — легкого чи серйозного,
академічного чи розважального — належить той чи інший твір. Тому поняття «легка
музика» теж можна розглянути у двох значеннях:
— музика, легка за змістом;
— музика, легка за сприйняттям.
Саме завдяки музиці, «легкій за сприйняттям», багато
слухачів наближаються і до розуміння глибин «серйозної музики».
«Серйозна музика й легка музика — це поєднані між
собою великою кількістю каналів два протоки однієї могутньої ріки. Починаючи
з чистих витоків народної творчості, вона несе цілющу вологу людським душам. І
ми п'ємо і з того, і з другого протоку, тому що тільки обидва вони разом можуть
угамувати нашу жагу прекрасного, дати високе вдоволення нашому уму, серцю й
почуттю краси», — писав російський музикознавець Арнольд Сохор.
Відлуння епох у
музичному мистецтві
Музика — звучання часу, його дух.
Сергій Коненков (російський скульптор)
Мистецтво дає можливість уявити духовний образ кожної
епохи. Воно, як чутливий камертон, уловлює її дух і характер, залишаючись у
майбутньому виразником свого часу.
Традиційно вирізняють декілька великих культурних
епох, серед яких:
Відродження (XIV—XVII ст.)
Новий час (XVII—XIX ст.)
Новітній час — з XX ст.
Кожна епоха відзначена в мистецтві певними
художньо-стильовими напрямами.
Бароко (з італ. вибагливий, химерний, примхливий) — стилістичний
напрям у європейському мистецтві кінця XVI — середини XVIII ст.
Його характерними ознаками були пишність і декоративність форм.
З цим періодом пов'язані розквіт поліфонії і
зародження нових музичних жанрів — опери, ораторії, кантати, сонати, концерту.
Набуває розвитку сольне виконавство, зокрема, бельканто (з італ. чудовий спів).
Вдосконалюється віртуозна майстерність музикантів-інструменталістів, для яких
видатними скрипковими майстрами Італії — А. Аматі, Дж. Гварнері, А. Страдіварі
— створено інструменти, неперевершені за красою звучання. Музика бароко
досягла вершин у творчості К. Монтеверді, А. Кореллі, А. Вівальді, Г.-Ф. Генделя,
Й.-С. Баха.
Класицизм (від лат. взірцевий)
— один з провідних напрямів європейського мистецтва XVII — початку XIX ст.,
для якого зразком були традиції античності та Відродження.
Для художніх творів
епохи класицизму характерні суворість форм, лаконізм і гармонійність. Найвищі
досягнення музичного класицизму пов'язані зі становленням віденської класичної
школи. У творчості найвидатніших її представників — Й. Гайдна, В.-А. Моцарта,
Л. Бетховена (в Україні — М. Березовського, Д. Бортнянського) по-новому
зазвучали музичні жанри і форми. Великим був їхній внесок у розвиток опери;
саме в цей період сформувався жанр симфонії.
Романтизм — напрям у
європейському мистецтві, який склався наприкінці XVIII — початку XIX ст.
Основою романтичного світосприйняття став розлад ідеалу і соціальної
дійсності. Затверджується самоцінність духовно-творчого життя особистості.
Музика романтизму — це голос серця. Серед видатних представників романтизму —
Ф. Шуберт, Р. Шуман, Ф. Шопен, Ф. Ліст, Р. Вагнер, Ф. Мендельсон-Бартольді та
інші.
Реалізм (від лат. речовий,
дійсний) — один з основних принципів у мистецтві: правдиве, об'єктивне
відображення дійсності різноманітними художніми засобами. Він ніби закликав
митців повернутися зі світу надхмарних мрій на землю, до людей. Героями
художників-реалістів ставали звичайні люди, а основною темою творчості —
повсякденне життя.
Видатні досягнення реалізму в світовій музиці
пов'язані з іменами П. Чайковського, Дж. Верді, Ж. Бізе, М. Мусоргсько-го, М.
Лисенка та багатьох інших.
Імпресіонізм (від франц.
враження) — творчий напрям у мистецтві, який виник у другій половині XIX ст.
Представники імпресіонізму прагнули якнайбільш природно відобразити реальний
світ в його мінливості, передати швидкоплинність вражень.
Барвистість і мальовничість імпресіонізму розкриває
нове бачення світу, закоханість у його красу. У музиці імпресіонізм
найяскравіше представили два французьких композитори — К. Дебюссі та М. Равель.
Для сучасних композиторів і аранжувальників музика
минулих часів є своєрідною художньою моделлю для написання оригінальних
творів. Завдяки новим принципам «мислення у звуках» цікаво поєднуються минуле й
сучасне, традиційне й новаторське.
«Відлуння епох» — це
духовний зв'язок усіх часів. Нетлінні шедеври, народжені художнім генієм людства,
завжди сучасні, адже метою мистецтва є збереження найважливішого його надбання
— Духовності, споконвічного прагнення до Ідеалу, Гармонії та Краси.
Узагальнення
теми «Відлуння епох у музичному мистецтві»
(І семестр)
Назви композитора або виконавця
за таким асоціативним рядом:
^ орган, фуга, поліфонія;
^ вальс, Відень, свято;
^ полістилістика, сюїта, авангард;
^ Бразилія, арія, Й.-С. Бах;
^ джем-сешн, труба, імпровізація;
^ хабанера,тореадор,Іспанія;
^ рок-н-рол, король, Америка;
^ психоделічний рок, сюрреалізм, Англія;
^ Ліверпуль, біг-біт, квартет;
^ шансон, пристрасність, «горобчик»;
^ Франція, блюз, драматичність;
^ «український соловейко», опера, пісня;
^ естрада, Буковина, «Червона рута»;
^ Монсеррат Кабальє,
перший відеокліп, Фарух Бульсара.
Поміркуємо
разом...
1. Яку музику
ти вважаєш сучасною?
2. Як ти
відчуваєш «відлуння» епох у сучасному музичному мистецтві?
3. На думку С. В. Рахманінова, «неможливо відкрити новий світ, не
ознайомившись добре зі старим». Як ти розумієш цей вислів?
4. Чи є для
тебе спорідненими поняття «модна музика» та «сучасна музика»? Поясни свою
думку.
5. Яка музика
не має «ефекту перенасичення»?
6. За якими
ознаками ти відрізняєш легку (розважальну) від серйозної (академічної) музики?
7. Наведи
приклади творів академічного або розважального жанрів.
8. Яке місце у
твоєму житті посідає серйозна академічна музика?
9. Поясни вираз
Ф. Ліста: «Існує музика, яка до нас іде, та інша, яка вимагає, щоб ми до неї
йшли».
10. Як ти
розумієш думку німецького філософа та поета Й. Гете: «Техніка у поєднанні з
вульгарністю — це найстрашніший ворог мистецтва».
«Благо, що
дарує нам мистецтво, не в тому, чого ми від нього навчаємося, а в тому, якими
ми завдяки йому стаємо».
О. Уайльд (англійський письменн
|